Onzekerheid in Berg en Dal: gaat de Oude Kleefsebaan dan toch niet op de schop?

Nog geen half jaar geleden ging in Berg en Dal de vlag uit. Na jarenlang getalm besloot de gemeente op en bij de Oude Kleefsebaan álle verkeersmaatregelen te nemen die dorpsbewoners wensen om de omgeving veiliger te maken. Maar nu is er twijfel: de belangrijkste ingrepen gaan mogelijk niet door.

Leo Klaassen 18-06-24, 17:28

Gebroken beloftes, jaren van getreuzel: de gemeente Berg en Dal stond er vorig jaar niet goed op bij de leden van Dorpsagenda Berg en Dal. Nog steeds was er niets gebeurd om de Oude Kleefsebaan, de weg die het dorp doorklieft, veiliger te maken.

‘Om wat goed te maken’ zou de gemeente nu daarom zo snel mogelijk alle wensen inwilligen, zei wethouder Irma van de Scheur. Drempels, een inrijverbod op de Oude Holleweg, wegversmallingen; alles zou er komen. En de Oude Kleefsebaan zelf zou over een paar honderd meter als een 30 kilometerzone worden ingericht, zodat kinderen veilig kunnen oversteken.

Vertragingen

Maar dat laatste gaat misschien toch niet door. Want in hun enthousiasme hadden burgemeester en wethouders er niet bij stilgestaan wat drempels en wegversmallingen voor auto’s en bussen betekenen. Om en om op elkaar wachten, dat levert volgens verkeerswethouder Ria Barber vertragingen op. „Ik ben nog niet helemaal bijgepraat over het onderzoek, maar die zijn kennelijk behoorlijk”, zegt ze.

Als je weet dat de bus bij halte Hamer wel twee tot zeven minuten staat te wachten om weer op schema te komen, is er gewoon voldoende ruimte voorDennis Heemstra, Dorpsagenda Berg en Dal

En dus gaat de voet even op de rem. Dit tot chagrijn van Dorpsagenda Berg en Dal. Dit samenwerkingsverband van burgers en verenigingen presenteert in dorpshuis Kerstendal juist deze woensdagavond de ‘dorpsagenda’, een lijst met behoeften, wensen en plannen voor het dorp waaraan – mede vanwege corona – járen is gewerkt. De verkeersingrepen spelen daarin een grote rol.

Volgens woordvoerder Dennis Heemstra van Dorpsagenda valt de vertragende werking van de ingrepen alleszins mee en moet het collegebesluit gewoon worden uitgevoerd: „Het gaat gemiddeld om tien à twintig seconden, is mij op het gemeentehuis verteld. Als je weet dat de bus bij halte Hamer wel twee tot zeven minuten staat te wachten om weer op schema te komen, is er gewoon voldoende ruimte voor.”

Inloop

Heemstra praat belangstellenden woensdagavond tijdens een inloopbijeenkomst bij over de verkeerswensen in het dorp. Collega’s doen hetzelfde over talloze andere onderwerpen in de agenda. Hoe kunnen evenementen bijvoorbeeld beter aan de man worden gebracht, of welke vorm moet een gewenst nieuw jongerenhonk krijgen? Ook kunnen successen al worden gevierd: de eerder genoemde verkeersmaatregelen die al wel zijn genomen bijvoorbeeld, de aanleg van parkeerplaatsen bij de basisschool, of de honderden deelnemers aan de dorps-app.

De inloop in Kerstendal is woensdag 19 juni van 19.00 tot 22.00 uur.